Укр. | Рус. | Eng

  

Гаряча лінія: 044-253-75-89, 0800-50-17-20
Захист персональних даних: 253-11-35, 253-53-94

 

ЗМІ

Міжнародний фонд «Відродження»: Що треба знати морякові перед відходом у рейс?

На порталі "Правовий простір" опубліковано матеріал Оксани Пастух, присвячений захисту прав українських моряків, які працюють на іноземних суднах. Права моряків захищає Фонд допомоги морякам "Аcсоль" за підтримки програми "Верховенство права" Міжнародного фонду "Відродження".

Що треба знати морякові перед відходом у рейс? 

ксана Пастух

Робота моряка-підпрапорника вважається престижною. Щорічно тисячі випускників профільних навчальних закладів Миколаєва, Одеси, Херсона та інших міст мріють знайти високооплачувану роботу і приєднатися до морського братства. На цьому етапі мало, хто з моряків уявляє собі, з якими проблемами може зустрітися. Іноді навіть досвід не гарантує того, що підпрапорник не опиниться без грошей в чужій країні, у полоні або покинутий напризволяще роботодавцем.

24 члени екіпажу судна «Аріана» 7,5 місяців у 2009 році провели у піратському полоні. Весь цей час рідні та близькі моряків докладали зусилля задля їх порятунку і повернення на Батьківщину. Пережита трагедія змусила сім'ї моряків по-новому поглянути на взаємовідносини роботодавців і найманих працівників, на законодавство, на роль крюінгових компаній ... Так народилася ідея створити в Одесі благодійну організацію Фонд допомоги морякам «Ассоль», яка за 4 роки своєї роботи допомогла більше 3 тисячам морякам, які потрапили у складні ситуації, пов'язані з потраплянням у полон, арештом судна, не виконанням зобов'язань з боку роботодавця, проблемами при підписанні контрактів при працевлаштуванні.

1 лютого 2013 Благодійна організація Фонд допомоги морякам «Ассоль» приступила до реалізації, розрахованого на сім місяців проекту, покликаного захищати права моряків та членів їх сімей - "Проблеми, що виникають у моряків в результаті фінансової нестабільності судновласника або оператора(кинуті судна і екіпажі в період кризи), та способи їх запобігання". Підтримку в реалізації проекту надав Міжнародний Фонд “Відродження”.

Напрямок було обрано не випадково. Фінансова криза торкнулася і судноплавної галузі. Починаючи з 2008 року, зросла кількість випадків припинення судноплавними компаніями фінансування власних суден. З'явився навіть такий термін - «кинуті судна». За даними Abandonment of Seafarers database International Labor Organization, на початок 2011 року близько 140 суден тільки торгового флоту вважалися «кинутими судновласниками».

Зрозуміло, що моряки-підпрапорники, які зіткнулися з такою проблемою, опинилися в тяжких, часом у рабських умовах без надії на правовий та соціальний захист, без засобів до існування, в чужих портах, без перспектив самостійно повернутися на батьківщину... Це явне порушення основних конституційних прав і свобод людини: на свободу пересування, на гідну оплату праці, на життя, охорону здоров'я, юридичну допомогу та ще багатьох інших фундаментальних прав демократичного суспільства. Крім того, подібні ситуації підпадають під класифікацію як трудове рабство, тому що кожен має право на умови праці, що відповідають вимогам безпеки та гігієни, на винагороду за працю без будь-якої дискримінації.

Всі ці питання вивчили співробітники Фонду «Ассоль» і розробили низку заходів, які дозволили поряд з правовою освітою і правовими консультаціями підняти цю проблему на державному рівні і вплинути на неї системно. У реалізації проекту взяли участь 6 дипломатичних установ України, 5 морських навчальних закладів, консультації та поради отримані від двох європейських юридичних фірм. Був проведений моніторинг роботи 350 агентств з найму в Одеській області, у містах Миколаїв та Херсон. Всі напрацювання були донесені до Міністерства соціальної політики України та Міністерства закордонних справ. За час реалізації проекту в Юридичний центр фонду «Ассоль» надійшло більше 300 звернень з приводу кинутих суден та невиплати заробітної плати. Фонд допомоги морякам «Ассоль» тільки за минулий рік зміг повернути на батьківщину 48 осіб, виплачено заборгованість із заробітної плати (іноземними та вітчизняними роботодавцями) 182-м морякам, 13 чоловік, які знаходилися в іноземних в'язницях за необґрунтованими обвинуваченнями, виправдані завдяки роботі адвокатів, наданих Фондом.

Проект став поштовхом до підвищення рівня правової культури моряків і поваги до договірних зобов'язань з боку трудового мігранта (моряка). Розроблені практичні поради морякам при підписанні контракту. Також розроблена пам'ятка «Як себе поводити, коли судно кинуто судновласником? Практичні поради для екіпажу».

Як відомо, поінформований - значить озброєний, тому один з основних акцентів проекту - юридично-інформаційно-освітній. Необхідно було донести працюючим та майбутнім морякам, керівникам морських навчальних закладів думку про те, що знання нюансів і осмислене підписання трудової угоди робить їх соціально захищеними. Моряк ще перед відходом у рейс повинен знати, що йому треба робити, якщо він раптом потрапить у нештатну ситуацію. Особливо такі знання потрібні молодим морякам, вчорашнім випускникам вищих і середніх морських навчальних закладів, курсантам. Початок трудової кар'єри не повинен бути зіпсованим. Особливо з причини незнання моряком своїх прав та обов'язків. Адже з наслідками такого незнання і простої неуважності моряки стикаються, як правило, коли їх права вже порушені і для їх захисту потрібен значний час, зусилля і фінанси. Зокрема, мова йде про невиплату заробітної плати, відмову судновласника організувати репатріацію на батьківщину, утримання витрат на репатріацію із зарплати моряка, отримання травми, захворювання або смерть на борту судна, зникнення безвісти ...

Дуже хотілося б, щоб моряки працювали без проблем, щоб сім'ї не хвилювалися за своїх годувальників. Саме тому, підкреслюють у Фонді «Ассоль», важливо ще на етапі підписання контракту і до відходу в рейс подбати про мінімізацію можливих ризиків і прислухатися до рекомендацій фахівців.

Міжнародний фонд «Відродження»