Укр. | Рус. | Eng

  

Гаряча лінія: 044-253-75-89, 0800-50-17-20
Захист персональних даних: 253-11-35, 253-53-94

 

Встановлено низку порушень прав людини в діяльності Маріупольського слідчого ізолятора


Працівники Секретаріату Уповноваженого з прав людини разом із представниками ВГО «Асоціація незалежних моніторів» у рамках реалізації національного превентивного механізму здійснили моніторинговий візит до Маріупольського слідчого ізолятора.

Під час візиту було виявлено порушення прав ув’язнених, які є системними для Старобільського, Артемівського та Маріупольського слідчих ізоляторів. Зокрема, системні порушення мають місце стосовно осіб, узятих під варту, які відмовились від проведення судових засідань у режимі відео конференції та не мають можливості безпосередньо брати участь у судових засіданнях. Причиною таких порушень є відсутність з 24 квітня по 7 листопада цього року конвоювання до судів та прийняття ними рішень про продовження строку тримання під вартою без їх участі, що суперечить Кримінальному процесуальному кодексу України. 

З цієї причини засуджені після вироку суду не відправляються для  подальшого відбування покарання до виправних колоній, що порушує вимоги Кримінально-виконавчого кодексу України. На момент візиту з Маріупольського слідчого ізолятора було етаповано 48 засуджених, однак в установі тримається ще 161 така особа.

Під час візиту було встановлено, що не виконуються положення законодавства в частині зміни територіальної підсудності кримінальних проваджень (кримінальних справ) ув’язнених, зокрема їх передачі з апеляційного суду Донецької області до апеляційного суду Запорізької області, що призводить до збільшення терміну перебування ув’язнених у слідчому ізоляторі та порушує їх право щодо доступу до правосуддя. Особливо це стосується осіб, кримінальне проводження стосовно яких передане до суду та здійснюється за Кримінально-процесуальним кодексом України у             редакції 1961 року.

Не зважаючи на складну ситуацію, в установі проводиться робота щодо забезпечення передбачених законодавством мінімальних потреб ув’язнених та засуджених. В установі здійснюються ремонтні роботи покрівлі режимних корпусів, банно-прального комбінату. Установа забезпечена ліками, в тому числі й антиретровірусним лікуванням ВІЛ-позитивних осіб. На момент візиту в установі перебувало 58 осіб з ВІЛ-позитивним діагнозом, з них 16 осіб – на антиретровірусному лікуванні.

Водночас, через зволікання  з боку Державної пенітенціарної служби України не вирішеними залишаються питання проведення капітальних та поточних ремонтів, реконструкції камер та заміни застарілого інвентарю, оскільки фінансування на ці заходи протягом останніх 3-х років не виділяється взагалі. Крім цього, не вирішується питання централізованого забезпечення установи овочами.

На момент моніторингу в медичній частині перебували на лікуванні двоє ув’язнених з вогнепальними пораненнями ніг. Так, у громадянина Ш. були поранення обох кінцівок, що виключало можливість його переміщення, у тому числі на прогулянку. Перебування таких ув’язнених у слідчому ізоляторі порушує чинне законодавство, оскільки вони потребують спеціалізованої медичної допомоги.

Надання  медичної допомоги ув’язненим, хворим на туберкульоз, здійснюється з порушенням вимог постанови Кабінету міністрів України               № 205 від 25 червня 2014 року. Так, на момент візиту у камерах туберкульозного блоку перебувало 35 хворих на туберкульоз осіб, з них 24 особи – хворі на заразну форму туберкульозу.

Зазначені особи повинні отримувати лікування або у спеціальних дільницях протитуберкульозних лікарень Державної пенітенціарної служби України або у протитуберкульозних закладах Міністерства охорони здоров’я України. Варто зазначити, що основну допомогу у лікування таких осіб надає організація «Лікарі без кордонів», які постачають протитуберкульозні препарати другого ряду, організовують надання медичної допомоги та виділяють кошти на обладнання примусової вентиляції камер інфекційного ізолятора.

Повний перелік виявлених недоліків разом із відповідними рекомендаціями буде надіслано до Міністерства юстиції України та Генеральної прокуратури України для відповідного реагування.